Sweet dreams, last night&day2009



Ledsen
för att jag har varit helt off den senaste tiden och inte skrivit något här i bloggen men kände för att njuta av mitt underbara jullov innan allt stimm och stoj börjar igen. Så jag tog frågan i egna händer och bestämde mig för dataförbud - kanske inte lyckades hundra med det men klarade iaf av att låta bli att stanna till på denna sidan under inteernetresan. men nu är jag här och tänkte beräätta några saftiga och kanske mindre saftiga saker som hänt den senaste tiden. Tänkte ta fart från där jag lämnade er sist, vill också säga det att bilderna om allt jag gjort kommer in nu någon dag efter nyår dåjag hinner kadda up de fina bilderna från min nya och fina kamera. Iaf, julafton firades som vanligt och hala dagen i sig var full av traditioner. Åkte runt till en massa mäniskor tex Ingmar-Jette-Carro, Nina-Niclas-Jennifer och Tony-Kimete-Melinda där vi bytar julklappar. Sedan bär bilen med Familjen C vidare till Farfar och Farmor där julgröten ska röras och fixas till med kryddor och den älskade nöten! Hos farmor och farfar stannar vi som vanligt till ett tag in i Kalle Ankas jul då pappa, oftast mamma, kör snabbt hem för att missa så lite som möjligt av Kalle Ankas jul.

Hemma sätts Tv igång för att se på de resterande klipen och delarna från den traditionella jul"filen". Runt halv 5, 5 ringer dörrklockan och gärstena börjar anlända, så innan detta ska man hinna byta om, fixa hår(mig och mina syskon), sminka sig, sätta in linser, städa undan det sista på rummet, hjälpa mamma med maten vi har hand om och starta julmusiken. 

JulAfton har vi hemma hos oss nere i Ranarpsstrand som vanligt, Tradition,  då den näsmast släkten  tar sig hit. Här bjuds det på julbord, mer som knytekalas då alla tar med sig något var, ex farmor och farfar brukar mest ta hand om julgröten och köttbullarna. Tyvär börjar man med sillen, vilket är vidrigt enligt mig(har dock inte smakat det på flera år då jag blev avsräckt på ett läger när jag var liten, skulle ut på något runda i skogen med förbundna ögon och in kom den hemska sillbiten-ÖRK!) Julbordet med det mumsiga kommer efter och nu efter att pappa och mamma bestämta sig för att bygga om i köket förra sommaren har vi nu ett runt bord i köket istället för ett rektangulärt. Detta blir då lite av ett problem då alla inte fick plats så de vuxna fick slå sig ner där medan vi kusiner(6) fick ta och sätta och på vår "bar". Kvällen rullade på och vid 20 tiden åg äntligen min yngsta kusse Tomten ute i vår vita trädgård.

Paketen delas ut som traditon av tomten då han läser upp alla paken, den som får den(står först på paketet) reser sig, går fram till "Tomten" och ar emot paketet-hand,kram eller "kyss". detta tar sin lilla tid då ""Tomten ska läsa upp alla paket, dricka lite, prata, skratta och få frågor så efter 1 och 1/2h blir man glad om han är färdig. Därpå blir det tomtegröt med farmors jordgubbssylt- mums, men farligt för magen min. Den lyckliga som fann mandeln i år var - JAG! Tror dock inte på att jag kommer lyckas hålla det som mandeln står för. Har verken tid att gifta mig eller skaffa barn inom det närmaste året, rätt omöjlig också, men ni vet ju vad jag brukar säga - man ska aldrig säga aldrig! ;)

Efter gröten får barnen öppna 1paket sedan vänta på alla vuxna men jag och Linus hoppade över att öppna ett paket då vi gick in på mitt rum istället för att han skulle hjälpa mig skaffa Skype så att jag kan prata men min kära Tina nere i austrlien. Julafton blev lyckad med en massa fina julklappar, god mat, sms av vänner och familjen runt sig.

Den 25 börjar familjenC dag altid med god Julfrukost, efter det begav vi oss in i vardagsruummet för att spele och efter längre tid än vanligt kommer mamma och pappa inbärande på 3 fina och helt olika paketer. Vår uppgift nu är som vanligt att sätta oss framför den vi tror är våran. Chokerande nog lyckas vi välja rätt och vi sätter oss framför rätt paket, lika chokade blev vi alla 5. Minstingen börjar och vi går sedan uppåt och sist men inte minst är det då min tur. Underbara paket och vi blir alla tre lika chokade och glada för det vi får, där efter blir det av gång upp till farmor och farfar(F&F) där vi på vägen hämtar upp Farbror M. Uppe hos F&F är det då dags för den årliga lutfiskdagen. Spel är med allt från kort till Wii, senapssåsen ska göras då man tar fram en kanonkula och maler ner senapsfröna med en fin sytm med hjälp av hea kroppen, en uppgift ja och pappa brukar dela på de 3 sista åren iaf. "Kvällen" började runt 14 och slutade vid 02 då taxin krde oss alla hem och ner till Ranarpsstrand igen. Under dagen har vi fått vara med om att göra senapssås, lutfiskmåltiden(4 i min familj äter istället lax) alltså den ursprungliga familjen C ter lutfisk, lite tv tittande, wii-mario"nya",gröt och glass, wiiFitt"plus", wiifitt, wiisportsholiday(:S), massa choklad, prat, skratt, mycket gott att både äta och dricka och bara vara.

Den 27 blev det dags för mellandagsrea då jag ringde min vän Rebex dagen innan och udrade om vi skulle shoppa loss, en hake - måste vara på elgiganten när det öppnar vid 7 för att köpa min julklapp från mamma och pappa. Säger bara så här, 27=Kaos! Herre gus, vaknar i panik av att jag somat om och får öka farten som sören, vägen ner till helsingbort var hemsk plus att det vräkte snö så motervägen blev helt plötsligt en 50 väg, framme går vi ut i ett hel*ike stort myller av en massa männiksor, kö-kö för att ta sig in, regn och kallt står vi i kö i över 1h och 15min, väl inne är min julklapp 1000kr dyrare än på Siba. Nu kommer vändpunkten poå dagen, ljuset och solen, om någon av er ska till elgiganten vid väla fråga efter Lasse, han frågade varför vi inte ville ha den och vi sa som det var att det var 1000kr dyrare här än på Siba, han log till och sa, - Men då får ni den för det. Inte ska ni behöva stå i en sådan här kö till i detta vädret. Underbara, snälla Lasse fixade så att jag fick min kära kamera för samma pris som på Siba och jag går nu ifrån elgiganten med ett stort leende på läpparne! :D

Dagen var dock inte lovely för det, kö överallt, köer som gjorde att vi lämnade stället fortare än tänkt men båda lyckliga och glada ändå.

Jag har även hunnit med under dagarna spendera en massa tid med min familj, vänner, tänka, prata, skratta, spela spel med syskonen, väla redan 3 gånger då den senaste var "idag" den 30/12. Har lyckats bli 1 systemkamera, 2klänningar, 2spel, 1par skor, 1 festväska, 1 topp, 2 filmer, 1 kjol till M, smycken, hår klämmor och tottar etc rikare!

Prata med rebex för 1h och 30min sedan och bestämde vad nyår har att bjuda på. Blir för avsläpp elelr ankomst hem till helle och Thias vid 15 tiden där vi gör oss redo för att sedan gå över åker till deras grannar och laga och äta maten och även umgås. Efter ett tag tar vi 3 taxi in till Båstad för att ta till fest, ska börja kvällen hos markus, tror jag!? :S Om vi inte har det roligt där kan vi säker hitta anda ställen vi kan bjuda in oss på.  Så vi får väll se vad kvällen har att bjuda på. Men ni vet det viktiga är inte hur kvällen börjar utan hur den slutar! ;) Pligplong-kissKiss-Happy New Year! My dream! What is yours?

Alltid Ok att drömma, bara det är din dröm och ingen annans och lev ditt liv som du vill leva det!

Nu ska jag avslta "kvällen" med att snabbt gå igenom et avsnitt av OTH för att sedan skriva smått vad som händer i det. Sov gott alla speciella människor sov nu gott sista natten någonsin år 2009! Och börja sedan året som kommer så som ni vill att det ska fortsätta!! Nu är det dags för dig att göra set du känner för och ta tag i ditt eet liv, det är iaf så jag ska göra!

so long all fans,
xoxo C



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0