Från Kbh,till Båstad

Vaknade upp någonstans i Köpenhamn i natt hemma hos Louise, däifrån gick vi sedan 30 min ín till skolan för att få veta att vi inte hade några föreläsningar. Så jag bestämmer mig snabbt att hinna med tåget som går 9.23 från huvudbanegården(stationen). Kommer in tidigare än väntat tittat på en av de alla tavlorna för säkerhetsskull om tåget går då det alltid går och får till min förvåning se att tåget bara går till Helsingborg. Tar fram mobilen och sätter igång den(har den avstängd varje natt och jag inte råkar glömma den någonstans). Ringer hem för att få veta hur jag ska ta mig till, väljer efter lång diskution att åka upp till Helsingör, båten över och vidare. Smart milket jag tjänar tid på då det tåget går var 20 minut och det andra 1 gång i timmen.

Busskortet eller studentkortet som det heter gick ut i fredags så snålar lite då studentlivet inte är så rikt och köpen biljett då jag behöver, går till sånetrafikens biljettautomat och köper en biljett från Köpenhamns station till Båstad station. Där efter springer jag in om gott och blandat för att köpa lite frukt som jag kan mummsa på under de 40-45 min turen till Helsingör.

Resan gick fortare än förväntat(man vänjer sig kan jag säga att pendla iaf om tågen är i tid, annars...) stiger av och springer med mina tre väskor och stora vinterjackan mot ingången för att hinna men båten som åker om 3min. Slår upp dörrarna och blir stoppad, Vad nu?  Jo, en äldre man liggandes på en bår kommer ut med tre ambulansmän och tre från Scandlinse personalen kommer ut springande. Denna lilla händelse av panik ledertill att jag missar båten(20min väntetid till nästa färja kommer), som leder till att kommande färja blir några minuter försenade. Väl framme i hamn i Helsingborg står jag, som jag alltid gör när jag åker detta håll, längsta fram av alla människor för att ta sats och springa för att hinna med Ä-holms tåget. Kommer ner på perong 2 och tåget åker! -NEJ! Upp igen för att se när nästa går, 1h senare, går ut mot bussarna för att se om turen finns på min sida och hittar en som åker 15minuter innan tåget.

Behövde rågfråga med någon som är lite mer van vid att ta bussar eller ha känsla av vad som är bäst så tog fram mobilen och ringde upp. Fick fram att det bäst var att vänta och ta tåget då det går snabbare och kor mot Ä-holm, där imellan har de dock tre stop. Medan bussen kör omväg och stannar överallt. Det var bara till att gå in på Knutpunkten igen och sätta sig ner och titta på folket(stor skillnad mellan att sitta och titta på männiksor i Hbg jämfört med Kbh). Väl 34 minuter över anlände tåget, timmen efter det andra tåget jag lyckades missa med två sekunder - sånt är livet, min eviga lycka! Gick ner på perongen i god tid för att inte missa tåget denna gången igen. När vi väl närmar oss en station sitter jag och filisoferar för mig själv(något för att hålla mig i liv under varje tåg runda jag tar), kommer fram till att om jag hade fått bestämma hade denna station varit Ä-holms. Återgår till mitt sudoku och tänker inte mer på det. Två sekunder senare är vagnen tom runt mig och jag fattar då att det är Ä-holms station. Kliver av och går mot nästa destination - Båstad bussen 513. En gammal vän till mig som jag spenderat många timmar med. Får vänta i ytterligare 10 min för att sedan komma 5km ifrån mitt hem. Åkte dock vidare för att åka med mamma hem i min kära bil! 

so long,
Take care
xoxo C
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0